De soepblikken van Unox, ketchupflessen van Heinz of de Delicata chocoladerepen van de Albert Heijn: zomaar een greep uit de miljarden etiketten die ieder jaar uit de fabriek van Royal Sens in Rotterdam komen.
In een duizelingwekkend tempo vliegen vellen vol Heinz-etiketten door de machine; “per week drukken we hier ongeveer 35 miljoen etiketten”, vertelt Sander Koster. Sander Koster is pas sinds januari 2023 CEO van Royal Sens, “het bedrijf bestaat al sinds 1896, dus ik ben er nog maar kort”, aldus Sander. Royal Sens begon eind negentiende eeuw als familiebedrijf en lithografische drukkerij. Pas in 1979 ging het bedrijf zich specialiseren in etiketten. Sander stapt in Royal Sens als zijn voorganger Jan Geitenbeek na 16 jaar met pensioen gaat. “Royal Sens is nu een van de grootste bedrijven in de labeling en packaging industrie binnen Europa. We hebben naast Rotterdam ook een drukkerij in Enschede. In totaal produceren wij ongeveer 8,6 miljard etiketten per jaar verdeeld over 17.000 unieke ontwerpen. 80 procent daarvan is papier, 20 procent plastic. De halve supermarkt staat vol met onze producten.”