Van een simpele website naar een volledig hybride businessmodel met opticiens en professionele oogklinieken: het verhaal van het Belgische LensOnline is indrukwekkend. Oprichter Bert Boon: “We willen iedere klant die bij ons online of in een fysieke winkel komt, kunnen helpen.”
“Eigenlijk,” vertelt Bert, “Is LensOnline begonnen als een soort side project naast de optiekzaak van mijn ouders”. Toen in 2003 de eerste e-commerce websites begonnen te ontstaan, wekte dit meteen de interesse van Bert. “Ik werkte gewoon bij mijn ouders in de zaak, maar ik was ondernemend en nieuwsgierig naar hoe die nieuwe online wereld werkte”. De domeinnaam lensonline.be wordt geregistreerd en in 2004 staat er een website. En dan? “Ja, dat dachten wij ook. Wat nu?” lacht Bert. “Google stond nog enorm in de kinderschoenen en van online adverteren was al helemaal geen sprake.”
Bovendien waren mensen het in die tijd niet gewend om online te bestellen en al helemaal niet om op het web te betalen. “Die eerste 3 jaar waren heel moeilijk, we waren al blij met 1 bestelling op een dag. Soms bestelden mensen online en reden dan 20 kilometer naar mijn huis om de bestelling op te halen. Laten bezorgen? Dat was maar spannend.”